Mag je uitbouwen tot aan de erfgrens?

Ik woon in een vrijstaand huis, de buren ook. Nou gaan zijn een uitbouw maken die grenst aan de erfgrens. Ipv een mooie heg krijg ik dus hun muur van de uitbouw als erfgrens ! Mag dit eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K

Antwoorden (2)

Ja, in principe mag dit, zolang hij op zijn eigen grond blijft met zijn bouwwerk.
Jouw buurman is er niet verantwoordelijk voor dat jij op een heg kan uitkijken.

Er zijn wel voorwaarden.
*Als de huidige heg, tussen uw tuin en die van de buren precies op de erfgrens staat, is deze gezamenlijk eigendom van u en uw buren. Dat betekent dat u allebei in overleg verantwoordelijk bent voor die heg en er ook overleg moet zijn over vernieuwen van een erfscheiding.
De buurman mag dus niet zo maar die heg weghalen.
Dat moet in overleg en MET jullie toestemming.

* De muur, van de buren mag maximaal 2 meter hoog zijn tenzij er andere regels zijn volgens de verordening van de gemeente of plaatselijke gewoonte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit mag hij dit niet. Zelfs als je buurman zijn tuinhuis tot tegen de erfgrens plaatst kan je hiervoor beroep aantekenen.
Weet wel dat je buurman als die in België woont het recht heeft om op te vragen wie de klacht indiende.

Toegevoegd na 6 minuten:
Wat uw buurman wil doen is op een bouwgrond waar enkel toestemming is om een open bebouwing te bouwen. Hiervan een halfopen of gesloten bebouwing maken.